maandag 7 oktober 2024

De Intercity

Ook ik ontkom niet van één van de belangrijkste taken van de Pauluspastores: het schrijven van een column. Mijn eerste column ooit… Hoe pak je zoiets aan? Afgelopen dagen heb ik daar goed over kunnen nadenken in Amsterdam. Ik ga namelijk met enige regelmaat naar mijn geboorteplek Amsterdam. Vrijwel altijd met de trein. Waarom? Natuurlijk om familie en vrienden in levenden lijve te zien en te ontmoeten. Maar daarnaast merk ik op dat ik in Amsterdam ook overladen word met het gevoel dat “het” goed is. Ik blijf dan vaak wel over met de vraag wat “het” nu precies inhoudt. Om maar een poging te wagen: wellicht een ongrijpbaar aangenaam gevoel dat je in je leven je op een weg bevindt dat dankbaarheid afdwingt? Die “dankbare” weg is voor mij afgeslagen in Brussel. Ironisch genoeg overkwam dat instemmend gevoel mij in een andere stad dan Brussel. De andere stad Amsterdam vertelde mij dat de afgeslagen weg in Brussel goed is. Beide steden hebben hun plek in mijn hart en vormen klaarblijkelijk ook nog een mooie wisselwerking. Ik voel mij verbonden met de beide steden. Ze geven mij beiden op geheel hun eigen wijze vreugde en inzicht. En als het ware voel ik mij de “intercity” tussen de twee.

Pastor Tijmen