woensdag 19 augustus 2020

Ik kleur graag buiten de lijntjes...

Op een deel van de Leuvensesteenweg hebben ze dit weekend de wegmarkeringen vernieuwd. Ik vermoed dat dit juist nu gebeurt om met de komende start van het schooljaar veiliger te laten verlopen. In elk geval: de lijnen blinken nog, de vooraf aangebrachte hulplijntjes zijn nog zichtbaar. Voor heel wat mensen (voor iedereen?) hebben lijnen iets vervelend. Ze 'dwingen' ons tot een bepaald gedrag en het is misschien wel van nature zo dat een mens zich niet graag laat dwingen. In het geval van het verkeer gaat dat misschien nog net wel, mogelijks omdat ik op dat terrein zelf ook de noodzaak snap - verkeersregels volgen is uiteindelijk ook in mijn eigen voordeel (de noodzaak begrijpen is een belangrijke motivator) - maar er zijn vele terreinen van het leven waar de voorschriften onder veel druk staan. Of het nu gaat over corona, over de regels in de economie, met betrekking tot het milieu of de belastingen... misschien is het wel door een verre herinnering aan tijden van bezetting dat we extra wars zijn van regels en deze wel eens zouden willen overtreden, soms alléén maar omdat ze bestaan. (Stel dat je aan een kind zou zeggen dat het op een bepaald uur niet màg gaan slapen, misschien zou gaan slapen daardoor juist wat aantrekkelijker worden...)
Het doet me denken aan Jezus tegenstelling tussen de Goede Herder en de huurling (waarbij alleen Jezus zelf de Goede Herder is in alle volheid...): zou het willen volgen van voorschriften te maken hebben met vertrouwen in de regelgever: als ik de wetgever vertrouw, zijn diens voorschriften aanvaardbaarder dan wanneer ik van die wetgever niet moet hebben?
In de geloofsbeleving van Joodse mensen is God de ware wetgever en respect voor de God drukt zich vooral uit door het respect voor dienst Wet. Het gaat in dat geval natuurlijk niet over wetten als het stoppen voor het rode licht, maar wel over de bekende geboden, die bedoeling hebben om het leven te beschermen (wat natuurlijk ook geldt voor die rode licht regel). Het geeft wel aan dat regels volgen vertrouwen vragen, overgave aan een inzicht dat groter is dan het mijne. Misschien is het gewoon de bereidheid om zijn voeten te laten wassen door de Meester, zoals Jezus aan Petrus vroeg.

Tony, pastor