woensdag 17 juli 2024

Een hindernis

Een onverwachte hindernis op je weg? Wat doe je dan?
Die vraag stelde ik me op mijn (traditionele) wandeling langs de Woluwebeek. Een boom (geen kleintje) was omgewaaid en lag over het wandelpad en de beek. Mijn eerste reactie was: hier is geen doorkomen aan, dus maar rechtsomkeer maken en een andere wandeling maken. Maar omdat ik dat jammer vond, zocht ik mijn weg onder en rond de gevallen boomstam, zodat ik een eindje verder terug op het wandelpad kwam. En de foto kon nemen. Zegt het spreekwoord niet: ‘Waar een wil is, is een weg.’? In dit geval was dat letterlijk zo. Maar ‘figuurlijk’ komen we wel vaker onverwachte hindernissen tegen in ons leven. En dan stelt zich diezelfde vraag: ‘Wat doe ik?’ Maak ik rechtsomkeer naar wat vertrouwd is, naar wat ik ken of veilig vind? Of ga ik in op de uitdaging en zoek ik mijn in het nieuwe?
Ik denk hierbij terug aan het evangelie van vorige zondag: Jezus zendt zijn leerlingen uit. Niet ieder apart, maar twee aan twee. Samen kan je immers de uitdaging van het onbekende zoveel beter aan.

Pastor Chris

© Chris Ruelens