zaterdag 27 juli 2024

Hymne à l’amour

Hoezeer heb ik gisteren genoten van de openingsceremonie van de Olympische Spelen! Meestal vind ik dergelijke plechtigheden eerder saai. Niet zo in Parijs! Ik heb de lange vier uren uitgezeten zonder mij één minuut te vervelen. Het was een prachtig geregisseerde show (met dank aan Thomas Jolly) op de Seine waarbij de Lichtstad in al haar pracht schitterend in beeld kwam. Het mooiste moment voor mij was het einde, waarbij Céline Dion het prachtige lied Hymne à l’amour van Edith Piaf zong vanop de Eifeltoren. Wat een locatie! Ze deed dit magistraal. Je kan het hier nog eens bekijken. La môme Piaf is onevenaarbaar, maar Dion bracht een verbluffende interpretatie van het lied waar Piaf ongetwijfeld trots op geweest zou zijn. Het was vooreerst bijzonder krachtig omdat Céline Dion hier als het ware een comeback maakte nadat ze een zeldzame ziekte kreeg, en eigenlijk niet meer wist of ze ooit nog zou kunnen zingen. Dat was op zich reeds ontroerend en hartverwarmend. Het getuigde van een grote veerkracht. Maar ook het lied zelf trof mij op een nieuwe manier, ofschoon ik het al zovele malen gehoord heb. Het gaat over de kracht van de liefde. Liefde is tot alles in staat, liefde overleeft alles, ook tegenslagen, oorlogen, ja zelfs de dood. Is dat trouwens ook niet datgene waar het steeds over gaat in de Bijbel? Dat liefde, hoe klein ook, alles overwint?

Le ciel bleu sur nous peut s'effondrer
Et la Terre peut bien s'écrouler
Peu m'importe si tu m'aimes
Je me fous du monde entier

Tant qu'l'amour innondera mes matins
Tant qu'mon corps frémira sous tes mains
Peu m'importe les problèmes
Mon amour, puisque tu m'aimes

J'irais jusqu'au bout du monde
Je me ferais teindre en blonde
Si tu me le demandais
J'irais décrocher la Lune
J'irais voler la fortune
Si tu me le demandais
Je renierais ma patrie
Je renierais mes amis
Si tu me le demandais
On peut bien rire de moi
Je ferais n'importe quoi
Si tu me le demandais

Si un jour, la vie t'arrache à moi
Si tu meurs, que tu sois loin de moi
Peu m'importe si tu m'aimes
Car moi je mourrais aussi

Nous aurons pour nous l'éternité
Dans le bleu de toute l'immensité
Dans le ciel, plus de problème
Mon amour, crois-tu qu'on s'aime?
Dieu réunit ceux qui s'aiment.

 

Pastor Gino