vrijdag 26 april 2024

Blauwe regen

Het regent veel deze dagen, en toch begint de blauwe regen zo mooi te bloemen. Het is een troost dat regen niet altijd kleurloos is.
De foto is genomen in de Kruidtuin van Leuven waar bijna een eeuw oude blauwe regen staat langs de middengang van de tuin. Zo mooi om zien, zeker als er af en toe de zon door komt. En er staan nog veel meer struiken en bomen in bloei. Is het misschien ook zo met het leven? Hoe woeliger het is, hoe mooier ook? Een leven zonder uitdagingen is geen leven. Te veel uitdagingen zijn natuurlijk ook niet goed.
Als ik zo terug denk aan de tijd dat ik moest nadenken welke weg ik in het leven zou nemen, getrouwd of celibatair, als broeder of als priester, dan voelde ik dat ik spiritueel leefde. En God houdt ons zo goed bezig, want altijd komen er nieuwe beslissingen op ons pad die ons doen nadenken over wie we zijn, waarom we hier zijn, waar we naar toe willen. De natuur toont ons dat die kritische momenten in ons leven ook goed voor ons zijn.

Pastor Peter

© Peter Baekelmans