dinsdag 21 mei 2024

Overeind

Herkennen jullie deze plek? Het is Nieuwpoort Bad waar dit schattig kerkje staat: de Sint-Bernarduskerk. In haar huidige toestand is ze zo’n eeuw oud nadat de vorige in Wereldoorlog I zo goed als helemaal vernield werd. Ik kwam er wel eens toen ik jaren terug op herstelperiode was in Ter Duinen na een hartoperatie. Het was nu een aangenaam weerzien. De inplanting is wel bijzonder: wat verloren achterin, tussen de appartementsgebouwen maar wel vrijstaand. Die laatsten zijn er ongetwijfeld later bij gezet toen hoogbouw toegelaten werd op de dijk. Het doet me denken aan de plaats van de Kerk in onze maatschappij. Vaak klein en bescheiden, niet meer machtig of in het oog springend maar wel aanwezig. Ze lijkt soms overweldigd te worden door de wereld zoals dit kerkje door de rijen hoge appartementen en toch blijft ze overeind. Ze staat ook vrij en schept ruimte opdat mensen in haar schaduw of haar geborgenheid wat rust mogen vinden. Ze geeft ook perspectief, vanop het voorplein zie de weidsheid van de zee. Ons geloof biedt toekomst en uitzicht. Geen vissers op het strand of Jezus die over het water wandelt maar wel gastvrijheid voor al wie er in en uit gaat. Als er stormt opsteekt biedt ze onderdak en zelf trotseert ze heel wat Noorderwinden, maar ze blijft overeind. ‘Als de Heer het huis niet bouwt zwoegen de bouwers vergeefs’ vertelt psalm 127. Hoelang deze kerk overeind blijft weet ik niet maar voor de Wereldkerk ben ik vrij gerust…

Pastor Guido

© Guido Vandeperre