donderdag 16 mei 2024

Veni Sancte Spiritus

Zondag vieren wij het Pinksterfeest. Vanouds zijn er tal van gebeden bij het Pinksterfeest. Bekend is bijvoorbeeld het ‘Veni Creator Spiritus’ (kom schepper Geest), een tekst uit de 9de eeuw van de Middeleeuwse monnik Rabanus Maurus. Een andere sequentie is het ‘Veni Sancte Spiritus’ (Kom, Heilige Geest). Het wordt sinds het begin van de 13de eeuw gezongen vlak voor de evangelielezing in de Pinkstermis. Deze sequentie wordt vaak de ‘gouden sequentie’ genoemd en wordt veelal toegeschreven aan Stephen Langton, aartsbisschop van Canterbury, begin 13de eeuw.

De tekst somt alle gaven van de Geest op en is bijzonder beeldrijk. Huub Oosterhuis maakte er een mooie vrije en dichterlijke vertaling van:

Hierheen, Adem, steek mij aan,
stuur mij uit jouw verste verte
golven van licht.

Welkom armeluisvader,
welkom opperschenker,
welkom hartenjager.

Beste tranendroger,
lieve zielsbewoner,
mijn vriend, mijn schaduw.

Even rusten voor tobbers en zwoegers,
voor krampachtigen een verademing
ben je.

Onmogelijk mooi licht,
overstroom de afgrond van mijn hart,
jou zo vertrouwd.
God ben jij, zonder jou
is alles nacht en ontij,
wreedheid, schuld,

maar jij maakt schoon.
Verflenst mijn bloem:
geef water, zalf mijn wonden.

Stijf sta ik, toegang verboden, ijzig.
Ontdooi mij, koester mij.
Vreemd ga ik, zoek mij.

Ik zeg ja jij, - doe nee.
Vergeld mijn twijfel met vriendschap
zeven maal duizend maal.

Niets ben ik zonder jou.
Dood wil ik naar jou toe.
Dan zal ik lachen.

Tal van componisten hebben deze sequentie op muziek gezet. Onderaan kan je luisteren naar een hedendaagse versie ervan gecomponeerd door Zanaida Robles. We kunnen inderdaad niet genoeg bidden dat de Gods Geestkracht zou mogen komen in het hart van ieder van ons. Morgenavond, zaterdag 18 mei om 19 u. willen we graag samen bidden om de komst die Heilige Geest tijdens de Pinksterwake in de kerk van de Goede Bijstand in het centrum van Brussel. Kom jij ook?

Pastor Gino