vrijdag 3 mei 2024

Vrijheid en angst

Nu mei is aangebroken wordt het stilaan tijd voor wat uit-tips voor hopelijk zonnige vrije dagen die voor de deur staan. Als je de komende dagen of weken niet weet wat te doen, ga dan eens naar Maastricht. Ik heb het onlangs gedaan. Het is een stad waar ik steeds opnieuw graag terugkom. Er heerst een warme gezelligheid. Ik bezocht er onder andere het Bonnefantenmuseum waar momenteel nog tot en met 18 augustus een tentoonstelling loopt van de Britse filmmaker en installatiekunstenaar Isaac Julien onder de titel ‘What Freedom is to Me’. In zijn schitterende video’s klaagt hij de onderdrukking van minderheden aan. Hij doet dit niet op een agressieve manier, maar hij gebruikt hiervoor een beeldtaal ‘vol barokke schoonheid en poëzie’, zoals Ruben Aerts in zijn recensie in de Standaard van 13 april over deze tentoonstelling schreef. De expo, die ook reeds liep in Tate Britain in Londen en in Kunstsammlung NRW in Düsseldorf, ontleent haar titel aan een uitspraak van zangeres Nina Simone tijdens een interview: “Ik zal je vertellen wat vrijheid voor mij is. Geen angst.” (zie onderstaand filmpje) Isaac Julien zegt dat angst van alle tijden is. De vraag is enkel hoe we die angst kunnen overwinnen. Al veertig jaar probeert Isaac Julien daar in zijn werk een antwoord op te geven. Om nogmaals Ruben Aerts te citeren: ‘Hij doet dat onbevreesd en zonder zichzelf grenzen op te leggen. Met zachte elegantie. Niet door te schreeuwen, maar door te fluisteren.’ Zelf kan ik enkel zeggen: als je deze tentoonstelling bezoekt, kom je anders buiten, gelouterd als het ware, met grotere mildheid kijkend naar de wereld. Bij de titel van deze tentoonstelling moet ik ook spontaan denken aan de evangelieverhalen in deze paastijd. Telkens de verrezen Jezus bij zijn leerlingen binnenkomt, is zijn eerste woord: ‘Vrees niet’. Ook hij begreep dat angst een slechte bestaansmodus is. Wij zijn geroepen om in vrijheid te leven. En elke mens mag dit doen. Niemand mag geknecht of aan banden gelegd worden om wie hij of zij is. Niemand mag gebukt gaan onder angst voor anderen of voor wat dan ook. Laten we mensen van vrijheid zijn, mensen zonder angst. Daartoe zijn we bestemd. En laten we als gelovigen elkaar bevrijden van angst. De Verrezene achterna.

Pastor Gino