donderdag 23 november 2023

Regen

Ik heb gisteren genoten van wat zon en droog weer in de namiddag. Ik zou me echt niet aan weersvoorspellingen willen wagen voor vandaag en de komende dagen. Alhoewel regen tot de reĆ«le mogelijkheden behoort. Misschien jammer genoeg, kunnen we zeggen. Al zijn ze in sommige landen of streken waar het vaak regent van mening: er is geen slecht weer, alleen slechte kleding. Ik wil dat niet tegenspreken maar verkies toch de spreuk ‘Na regen komt zonneschijn’.
Van 6 tot 11 november was ik cultuurreis in Spanje, meer bepaald in de regio Extremadura aan de oostgrens van Portugal. En de meeste dagen hadden we overdag zon: deugddoend was dat! De twee laatste dagen brachten we door in Toledo. Op de heenweg regende het wat maar we zaten gelukkig in de bus. Plots was aan de hemel een regenboog te zien: prachtig! En ik dacht aan het Godly Playverhaal dat ik de zondag na mijn thuiskomst mocht vertellen aan de kinderen van het eerste jaar catechese: ‘De ark en de vloed’. Het verhaal vertelt hoe God de wereld wil hernieuwen en hoe Hij aan Noach en zijn familie de opdracht geeft om een ark te bouwen. Na veertig dagen en nachten regen stuurt God een sterke wind om het water te laten opdrogen. Uiteindelijk rust de ark terug op vaste grond en kunnen dieren en mensen de ark verlaten. Zij bouwen een altaar om God te danken. En plots verschijnt aan de hemel een regenboog: een teken van Gods verbond met de mensen! Bij het zien van een regenboog, moet ik steeds aan die Bijbeltekst denken. Gods verbond met mensen houdt nooit op. Daar mogen we op vertrouwen.

Pastor Chris

© Pixabay