woensdag 29 november 2023

‘t Kuipke

Ondertussen weten velen onder jullie dat ik van fietsen hou. Ook onder de vrienden van IJD (Interdiocesane Jongerenpastoraal) is dat bekend en zo kon ik een kaart van een vrijgekomen plaats voor de Wielerzesdaagse van Gent overnemen. Het was zo’n 45 jaar geleden dat ik nog eens in ‘t Kuipke van Gent geweest was. Nu mocht ik terug van de partij zijn. Het werd een feestelijke avond van gespannen en bewonderend toekijken naar wat de renners op de wielerpiste lieten zien. De verschillende nummers en disciplines zoals puntenkoers, afvallingskoers, derny volgen mekaar in snel tempo op. De vrienden, waarvan de meesten al jaren komen, wijdden me verder in om beter te begrijpen wat er zich allemaal ontrolde voor onze ogen. En dat aan duizelingwekkende snelheden doorheen de hoge bochten. Na elke koers werden de winnaars in de bloemen gezet. Telkens koppels want men rijdt in ploegen van twee. Welk een voorbereiding hebben ze doorgemaakt om zo te kunnen strijden voor de overwinning, zes dagen lang. Het liet me denken aan de apostel Paulus en wat hij schrijft in zijn eerste brief aan de Korinthiërs: ‘Je kan de christenen vergelijken met hardlopers die meedoen aan een wedstrijd. Net zoals hardlopers moeten wij veel opgeven in ons leven. En net zoals hardlopers hebben wij er alles voor over om de eerste prijs te winnen. Maar willen geen gewone prijs. Voor ons is de prijs het eeuwige leven’ (1 Kor. 9,24-25). Deze renners trainen veel en lang om daar in het Kuipke te kunnen rijden. Wat doen wij in ons leven vandaag om als christen te leven? Hoe spannen we ons in? Mag het ons wat kosten...?

Pastor Guido

't Kuipke © Guido Vandeperre