woensdag 8 november 2023

Waarheid

Eind oktober was ik in Asse voor een afspraak in het ziekenhuis. In tegenstelling tot de vorige keer waren de werken in de buurt van het ziekenhuis beëindigd en was er opnieuw een vlotte doorgang voor het verkeer. Mijn goedkeurend oog viel op dit aangelegde perk en vooral de zinsnede die in het beton was aangebracht: ‘Vandaag zit de waarheid op een troon. Morgen slaapt ze onder een brug’. Ze komt uit de pen van Johan Anthierens, bekend als journalist, columnist, publicist, schrijver en satiricus. Mijn aandacht was getriggerd en ik bleef staan om er deze foto van te nemen. Een schitterend idee om deze gedachte in beton te vereeuwigen. Misschien hebben ze er in de gemeente ook eerst heel wat over gediscussieerd? Welke tekst willen we hier op? Dat komt de uitdrukking ‘ieder zijn waarheid’ al eens in de praktijk. Elke mens is op zoek naar de waarheid. Daarom zei de schrijver Vaclav Havel ooit: Ga om met mensen die de waarheid zoeken, maar vlucht voor hen die haar gevonden hebben. In alle berichtgeving is het een kunst om de waarheid te achterhalen. Desinformatie, misleiding spelen in de kaart van verschillende partijen bij conflicten en oorlogen. Eén iemand kwam om te getuigen van de waarheid: Jezus gaf het als repliek bij de ondervraging door Pilatus. Het vervolg kennen we, Hij vond er de dood door. Het ene moment werd Hij ook op een troon gehesen, het andere moment had Hij geen steen om zijn hoofd op te leggen. Toch zei Jezus van zichzelf dat Hij ‘de weg, de waarheid en het leven is’. Die wil ik graag omarmen en volgen…

Pastor Guido

© Guido Vandeperre