dinsdag 12 maart 2024

Naar boven

Vorige week begonnen de isolatiewerken aan de zolder boven onze gemeenschapskerk.
We droomden er al langer van om deze ruimte te gebruiken met plussers of kinderen van de catechese. Nu is de eerste stap gezet om hier iets moois van te maken. Met een soort verhuislift werden alle materialen via een groot raam naar boven gebracht. Je mag er niet aan denken dat alles langs de trap naar boven zou moeten gebracht worden. Wat een uitvinding zo’n lift. Het brengt ons hogerop zonder al te veel inspanningen. Daar dromen we vaak van: met zo weinig mogelijk moeite ons doel bereiken. Is dat ook van toepassing in ons geloof? Het doet me denken aan de kleine Thérèse van Lisieux die een manier zocht om bij Christus te komen. Ik laat ze zelf aan het woord: ‘Wij leven in de eeuw van de uitvindingen. Tegenwoordig hoef je niet meer de moeite te nemen om de treden van een trap op te klimmen. Bij rijke mensen wordt de trap heel praktisch vervangen door een lift. Ik zou een lift willen vinden om mij op te tillen tot bij Jezus, want ik ben te klein om de ruwe trap van de volmaaktheid te beklimmen. Toen ben ik in de heilige boeken op zoek gegaan naar een aanduiding van die lift.…. En toen heb ik deze woorden gelezen, gekomen uit de mond van de Eeuwige Wijsheid: “Als iemand heel klein is, laat hij dan bij Mij komen” (Spr 9,4).” … Toen ben ik doorgegaan met zoeken, en kijk eens wat ik gevonden heb: “Zoals een moeder haar kind liefkoost, zo zal Ik u troosten. Ik zal u op mijn schoot nemen en u op mijn knieën wiegen!” (Jes 66,13)… De lift, die mij tot in de hemel moet tillen zijn uw armen, o Jezus! Daarvoor hoef ik niet groter te worden, integendeel, ik moet klein blijven, ik moet steeds kleiner worden. O mijn God, U hebt mijn verwachting overtroffen en ik wil uw barmhartigheid bezingen”! (Ps 89,2 ). De Veertigdagentijd is een opgang naar Pasen, de verrijzenis van Christus toe. Wellicht een moeizame weg, maar misschien staat er hier ook een lift voor ons klaar…

Pastor Guido

© Guido Vandeperre