maandag 24 juni 2024

Je hebt er maandenlang naar uitgekeken...

Ja hoor, het zomert.
Hoe mooi is het buiten ! Ik rij de laatste tijd veel langs autostrades, maar ook langs kleine weggetjes. Wat een kleurenpracht. Het groen is groener dan ooit en de bloemen aan de kant van de weg stralen in hun volle pracht, de kleuren zijn feller dan ooit tevoren. Het is iets anders dan die roestbruine grasvelden en verdorde bloemen van de laatste jaren.
En weet je wat dat allemaal heeft mogelijk gemaakt? De regen ! Ja, zonder de regen was de grond uitgedroogd en wij misschien ook...
Ik weet het teveel is teveel, wateroverlast wens je niemand toe, het is een grote ellende voor mens en dier.
De grauwe, grijze lucht van de voorbije weken heeft plaatsgemaakt voor een stralende hemel. Toch merkte ik bij mezelf dat die grijze lucht mij niet triestig maakte. Op de foto zie je de grasberm die ik zie als ik de deur uitstap. Zelfs met de grijze lucht gaf het mij een blij gevoel. Wat een verscheidenheid aan bloemetjes en grassoorten, aan tinten van groen en aan kleurrijke bloemen.
Zou het kunnen dat als de hemel in ons leven dicht trekt, als we er zelf even genoeg van hebben, als we geen zin meer hebben, geen energie meer,... 
Zou het kunnen dat er juist dan nog tekentjes van hoop zijn, tekens van nabijheid, tekens van schoonheid, van liefde?
Zou het kunnen dat God ons uitdaagt om voor elkaar zo'n teken te zijn?
Ik wens jou van harte, dat je zo'n tekentjes mag herkennen, dat je zelf zo tekentje bent.
En valt er eens een plensbui, denk dan aan de kleurenpracht en het nieuwe dat komen gaat. 

Pastor Mariette

© Mariette Dhondt