woensdag 12 juni 2024

Verbazing

Ik ben er speciaal voor gestopt en heb mijn auto aan de kant gezet. Zo verwonderd en gecharmeerd als ik was door wat ik hier zag. Een grasveld vol papavers aan de voeten van een paar buildings. Je vindt ze vaak buiten de stad in bermen en langs de velden waar ze felrood opvallen en het landschap kleur en diepte geven. Maar hier, tussen hoge flatgebouwen aan een drukke laan in Anderlecht en met zovelen, neen dat had ik niet voor mogelijk gehouden. Als je goed kijkt zie je banken staan aan de achterzijde van het grasveld. Ik ben blij voor alle mensen die op een klein appartement wonend, hier even kunnen verpozen en genieten. Voor een keer hoeven ze niet ver te gaan om zoiets te zien, maar ligt de bloemenpracht voor hun deur. Of ze ingezaaid zijn of er natuurlijk gekomen zijn weet ik niet en tenslotte is dat ook niet wat er toe doet. Ze zijn er en daar kan je alleen maar blij om zijn. Gewoon genieten van deze pracht naast al het grijze en luidruchtige uit de buurt. Onthaasten. Op nauwelijks 50 m van deze plek staat een klein verkiezingsbord waarop de kandidaat de afschaffing van de 30km zone in Brussel lijkt te promoten. Weer geloofde ik mijn ogen niet. Meent die dat nu echt? Ik viel die dag van de ene verbazing in de andere. Maar zoals vaak kon de natuur me ook deze keer het sterkst verbazen…

Pastor Guido

© Guido Vandeperre