dinsdag 12 december 2023

Een bijzondere groendienst

Af en toe kijk ik eens door het raam naar onze parochietuin. Ik kan er alle seizoenen zien passeren en zien hoe allerlei mensen even van een rustmoment in het groen genieten. Met de groendienst van de gemeente is er een ongeschreven afspraak dat ze het gras komen maaien en in de herfst de bladeren van de bomen opruimen. Die werden de voorbije twee dagen met luchtblazers bijeen geblazen en deels weggebracht. Ik vermoedde dat vandaag de rest zou opgehaald worden. Groot was mijn verbazing toen ik deze ochtend een ploeg in het wit gestoken mensen de bladeren zag opscheppen en met kruiwagens naar het verzamelpunt zag voeren. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik ging even kennismaken. Het waren leerlingen van de Cardijnschool die een afdeling groendienst hebben en hier aan het werk waren. Eén leerling is op stage bij de groendienst van Anderlecht en zo was de hele klas onder begeleiding van hun leerkracht Wouter aan het werk. Het was de eerste maal dat ik ze hier aan het werk zag en het was een aangename kennismaking. Kort maar hartelijk. Vaak is de tuin een plek van kennismaken met één of andere bezoeker, met een klas kleuters, met bejaarden van het woonzorgcentrum in de buurt. De natuur trekt aan en brengt ook mensen samen. Het is dan maar een kleine stap naar een babbel. Soms eenvoudig, soms ook diepgaander maar telkens deugddoend, zowel voor de bezoeker als voor mezelf. Laat er dus nog maar parkjes en pleintjes bijkomen. Het zijn plekken van ontmoeting en betekenen meer dan we denken…

Pastor Guido

© Guido Vandeperre