zondag 17 december 2023

Kleine stapjes

Nee, ik ben geen drie maal zeven meer, dat mocht ik aan den lijve ondervinden. Vorige maand was ik gezwind opgestaan en maakte mij klaar om vroeg te vertrekken naar het Vicariaat. Handtas, zak met mijn boterhammekes, en een zak met Godly Play materiaal... oh daar zat nog een stuk vilt in dat ik beter thuis kon laten want die had ik nog nodig voor de catechese. Met een zwier wilde ik het stukje vilt op de armleuning gooien... maar het viel enigszins anders uit. De combinatie van gooien, haasten, zakken vasthouden zorgden ervoor dat ik mijn evenwicht verloor en languit op de grond lag. En dat om halfzeven 's morgens. Wat nu? Even de tijd nemen om de gedachten die door mijn hoofd schieten te filteren. Moeizaam kwam ik recht maar ik voelde dat er niets gebroken was, al had ik wel veel pijn. Oef!  Met kleine stapjes stapte ik naar de auto (in beweging blijven zeggen ze altijd). Ik was opgelucht toen ik op mijn bestemming aankwam den dankte God dat het tot hiertoe goed ging. En het danken deed deugd.
Weet je wat mijn hart die dag nog verwarmd heeft? Toen iemand mijn voorstelde: 'zal ik een tas koffie voor je meebrengen? ". Die tas koffie heeft mij dubbel zo goed gesmaakt. Dank je wel !
Het is niet mijn bedoeling om een verslag te brengen van mijn valpartij maar het heeft veel gelijkenissen met de tijd waarin we nu leven. Oorlog, chaos, onzekerheid... zo dicht bij Kerstmis is de confrontatie des te groter. Goed dat we dat onder ogen zien maar we mogen niet bij de pakken blijven zitten. Proberen op te staan en kleine stapjes te zetten. We moeten in beweging blijven. Nadenken wat we kunnen doen...  kleine stapjes zetten ten goede, meehelpen lichtjes te zijn in deze donkere tijd zodat anderen die dreigen te struikelen rechtop kunnen blijven. En weet je wat daar heel veel bij helpt? Die kleine goedheid, zoals die tas koffie die ze voor mij meebracht. Kleine dingen doen voor elkaar, het maakt een wereld van verschil. Al die kleine stapjes, die kleine goedheid, zijn lichtjes die ons tot in Bethlehem zullen brengen.
Dat ook jij voor iemand zo'n lichtje mag zijn. 

Pastor Mariette