maandag 4 december 2023

Waar wacht jij op?

Het jonge volkje is nu vol spanning aan het wachten op de Sint. De brieven zijn al een tijdje geschreven en bij sommigen staat de schoen met wortel (en een pintje voor de Sint) al klaar. Mijn kleinzoon van vier heeft zelfs zijn kamer opgeruimd omdat het netjes zou zijn als Sinterklaas komt.
Ook ons is het wachten niet vreemd. Wachten op een bestelling... zal het cadeautje wel op tijd toekomen? Spannend ! Of wachten in de file, dat is iets minder leuk. We hebben al geleerd dat opjagen geen zin heeft. Maar het blijft vervelend. Wachten op het resultaat van de dokter. Het kan een pijnlijk wachten zijn. Of wachten op trein of bus die ons naar onze bestemming brengt. Soms denk ik dat het leven een aaneenschakeling van wachten is, want daarna is het weer iets anders om naar uit te zien. 
Waar wachten we eigenlijk op?
Het is advent, we mochten we de een kaars ontsteken aan de adventskrans. We bereiden ons voor op de geboorte van het mooiste geschenk dat God ons kan geven: Zijn eigen Zoon ! Is dit niet de moeite waard om te wachten? Als we actief- en bewust wachten, als we uitzien naar... dan is het geschenk des te waardevoller.
Hoe kan je nu actief of bewust wachten? Ik denk dat het iets  te maken heeft met aandacht. Zelf  wil ik proberen om tijdens de dagelijkse wachttijden bewust aan Gods geschenk te denken, om te bidden, te praten met God en zoals bij deze blog af en toe iets neer te schrijven. Zoals mijn kleinzoon, de kamer in mijn hoofd netjes maken zodat het kindje ook bij mij kan geboren worden.
Helpen jullie mee? Ik ben er zeker van dat we dan de wereld een stukje beter helpen maken.

Pastor Mariette

© Mariette Dhondt