donderdag 7 december 2023

Nostalgie

Dat woord kwam spontaan bij me op toen ik gisteren de blog van pastor Guido las. Waar is die ‘goede, oude tijd’ toen ik zelf een schoentje mocht zetten voor Sinterklaas of toen ik het speelgoed mee mocht verstoppen voor mijn broer die vijf jaar jonger is? Of toen zijn kinderen bij mij hun schoentje kwamen zetten want in hetzelfde huis zou hij mijn verdieping toch niet overslaan?
Terugdenken aan vroeger: ik vermoed dat we het allemaal wel eens doen. Het doet ook deugd om mooie herinneringen op te halen, oude foto’s te bekijken, … Voor mij brengt het de mensen die me dierbaar waren en zijn, dichterbij. En in de auto staat de radio vaak op de zender ‘nostalgie’.
Bij het begin van de week had ik afgesproken met een vriendin om samen naar de tentoonstelling van Dieric Bouts te gaan in Museum M in Leuven. We kennen mekaar vanuit onze studententijd daar. Een vleug nostalgie kleurt dan regelmatig ons gesprek. En soms is dat ook zo wanneer mensen spreken over de Kerk. Vroeger was het toch allemaal beter. De dalende cijfers van kerkbezoek, doopsels, begrafenissen, … lijken dat op het eerste zicht te bevestigen. Maar laat nostalgie ons niet vastpinnen op het verleden! Laat ons blijven zien wat nu goed is en uitkijken naar nieuwe toekomst!

Pastor Chris

© Pixabay