dinsdag 5 december 2023

Uitkijken naar

Vandaag is het 6 december, feest van de Sint, de grote kindervriend. Feest voor vele kinderen die hun schoen hebben gezet in de hoop er vanochtend wat in te vinden: lekker snoep en één of meerdere pakjes. Of deze traditie om ’s avonds wat klaar te zetten nog steeds leeft weet ik niet zeker. Ik herinner me wel iets van de sfeer, het had immers iets spannends om de dag zelf beneden in de woonkamer te komen en op ontdekking te gaan bij en rond de schouw. Bij de start van de cursus verteller van Godly Play werd ons gevraagd om iets mee te brengen dat verwees naar speelgoed uit onze kindertijd. Ik moest niet lang nadenken om hierbij uit te komen: een paar autootjes van Matchbox. Velen kregen een nieuw leven bij kinderen van vrienden en familie maar een aantal heb ik zorgvuldig bewaard. Ik was er uren zoet mee door ze op een zelf getekend parcours te laten rijden. Daarbij was de takelwagen van BP één van mijn favorieten. Elk had zelfs een eigen standplaats of garage. Op één doosje staat nog de prijs: 20 Belgische Frank. Best wel duur toen en dus kreeg ik maar af en toe een nieuw exemplaar uit de bijgaande catalogus. Het leerde me geduld te hebben, dat niet al mijn kinderwensen zomaar in vervulling konden gaan. Ik leerde de waarde van de dingen kennen en dat je dus met zorg moest omgaan met wat je kreeg. Bovendien was het geen ‘camelot’ maar waren het stevige autotootjes die ‘ongevallen’ en de tand des tijds glansrijk doorstonden. Ik kon uitkijken naar een volgende keer waarop ik weer zo’n mooi cadeautje zou ontvangen. Dat uitkijken, verwachten en wachten hoort niet alleen bij het Sintfeest maar nog meer bij deze tijd van Advent. Het cadeau dat we verwachten is zelfs koninklijk, een Kind, zo kostbaar…

Pastor Guido

© Guido Vandeperre