dinsdag 5 juli 2022

Count your blessings

Een mooie zegswijze in het Engels heb ik altijd gevonden: ‘Count your blessings’, tel je zegeningen. Denk aan de goeie dingen die je hebt ontvangen in je leven: de mensen, de ervaringen, de dingen die als een zegen van God voor je zijn geweest en die richting hebben gegeven aan je leven. Zeker in moeilijke momenten, als we het allemaal niet meer zo goed zien zitten, kan het bemoedigend zijn om terug te denken aan al het goede dat we sinds onze geboorte toch ook hebben mogen ervaren. Het kan verhelderend zijn om dat allemaal eens op te sommen.
Vandaag wil ook ik mijn zegeningen tellen: het geloof dat mij werd doorgegeven, de liefde en de vriendschap die ik mocht ontvangen en geven, de mensen die veel voor mij betekend hebben en mij inspireerden, de mensen die voor mij bidden, de mensen van goede wil met wie ik mag samenwerken, de vergiffenis en de nieuwe kansen die ik kreeg, de studies die ik mocht doen, de lectuur die mij werd aangeraden, de inzichten die mensen mij gaven, al het schoons in kunst, muziek en cultuur dat ik dankzij anderen mocht leren kennen, de vele mooie momenten waarvan ik mocht genieten… Ik krijg het niet opgeteld. Maar rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest. Toch kan ik ver genoeg tellen om te beseffen dat ik heel veel redenen tot dankbaarheid heb.
En ik raad u één ding aan: “als je heen en weer geslingerd wordt op de golven van het leven, als je ontmoedigd bent en je denkt dat alles verloren is: tel je vele zegeningen, vernoem ze één voor één, en je zal verrast zijn door wat de Heer voor je heeft gedaan”.
Zoals in het gospellied uit 1897 van Johnson Oatman jr en JR Hutson door de Kaoma Chende gospelsingers.

Pastor Benno.


When upon life’s billows you are tempest-tossed,
When you are discouraged, thinking all is lost,
Count your many blessings, name them one by one,
And it will surprise you what the Lord has done
.

Refrain:
Count your blessings, name them one by one,
Count your blessings, see what God has done!
Count your blessings, name them one by one,
*Count your many blessings, see what God has done.
[*And it will surprise you what the Lord has done.]

Are you ever burdened with a load of care?
Does the cross seem heavy you are called to bear?
Count your many blessings, every doubt will fly,
And you will keep singing as the days go by.

When you look at others with their lands and gold,
Think that Christ has promised you His wealth untold;
Count your many blessings—*money cannot buy [*wealth can never buy]
Your reward in heaven, nor your home on high.