maandag 18 juli 2022

Groetjes vanuit Echten

Wat een mooie week ! Samen met mijn zoon en drie kleinkinderen een week in Nederland. Het is nu al het vijfde jaar op rij dat we dat doen en het treft mij telkens hoe kinderen op een jaar tijd zoveel groeien en openbloeien. Ik ben iedere keer getroffen door de spontaniteit en eerlijkheid van kinderen. Ze vertellen honderduit over wat ze leuk vinden (of wat ze niet leuk vinden), wat ze gedaan hebben, wat ze kunnen,... ongedwongen. Zelfs de jongste spruit van 3 jaar deed mee: "ikke ook...". Stiekem verlang ik al naar volgend jaar want dat is een weekje volop genieten.
Eén zaak wil ik jullie niet onthouden. Een uitstap naar 'Zoo Bizar'. De kleinste zoo van Nederland waar je de meest bizarre dieren van heel dichtbij kan zien en aanraken. Zo lopen er enkele stikdieren tussen de bezoekers rond. Ook het hangbuikvarken heeft alle vrijheid. Het gordeldier was de attractie van de dag. De kinderen kregen ook uitleg over een slang en mochten die zelfs aaien. Een topdag voor de kinderen.
Eén moment heeft mij heel erg aangegrepen. Dat kan je zien op de foto hier onder. Lowietje en het varken waren dikke vrienden "Hallo varken, jij eten? Ja?" Zo'n mooi moment, zo ongekunsteld, zo puur. Hij ging op dezelfde hoogte van het varken zitten, was begaan met het welzijn,... We kunnen er veel van leren.
Jezus oproep om te worden als kinderen kreeg hier voor mij vlees en bloed. Hoe eenvoudig kan het leven zijn, hoe eenvoudig kan geloven zijn.

Pastor Mariette

"Hallo varken, jij eten? Ja?"