zondag 8 oktober 2023

De duif

Als ik op mijn terras zit kan ik in de kruin van een krulwilg kijken, de takken komen haast mijn terras binnen. In die kruin is een duivennest en regelmatig zie ik de duiven af en aan vliegen. Zaterdag was ik met een van de kleinkinderen op het terras toen zo'n duif recht op het nest af vloog. Mijn kleinzoon vond dat indrukwekkend. Hij bleef gefixeerd kijken naar de duif in het nest. Voor een achtjarige best wel facinerend. Turend naar het nest kwam plots de vraag: 'Waarom was er een duif  toen Jezus gedoopt werd?' Die vraag had ik niet zien aankomen. Ik vroeg hem of de juf al verteld had over de Heilige Geest. Gelukkig ! Toen deed de Heilige Geest ook bij mij zijn werk. In het Godly Play verhaal over het doopsel heeft de Geest, in de vorm van een duif een centrale plaats. Een unieke kans dus om het verhaal van het doopsel te vertellen. Wat een vreugde voelde ik toen ik zag dat het verhaal bij hem binnen kwam. Op zo'n momenten voel ik God heel dicht bij mij. Ik ben er zeker van dat ik nu op een andere manier naar de boom en de duiven zal kijken. 

Pastor Mariette

© Mariette Dhondt