donderdag 26 oktober 2023

Zorgen

Zondagmorgen waren we samen met de kinderen van het tweede en derde jaar catechese. Het verhaal van de blinde BartimeĆ¼s werd verteld. ‘Zien’! Wat zag de menigte? Wat zie ik? De menigte zag alleen een man die blind was en volgens de gangbare opvatting van die tijd dus gestraft door God. Het is soms moeilijk om een positieve kijk te hebben. Toen en nu.
Al wat er gebeurt en wat in de media komt: waar is dan het positieve? Loopt het dan allemaal verkeerd? Je zou je voor minder zorgen maken over de toekomst. En dan zijn er ook de kleine dagelijkse dingen om je zorgen over te maken, moet ik toegeven.
En dan kijk ik terug naar het verhaal van BartimeĆ¼s, die blijft roepen om Jezus’ aandacht te trekken. Zijn geloof in Jezus wordt zijn genezing. Hij kan terug zien. God, help mij om het goede te zien, in mensen rondom mij, in kleine gebaren van vriendschap, … . Want telkens opnieuw zegt Jezus: ‘Wees niet bevreesd!’, tot zijn leerlingen en tot ons.
En om in de lijn van BZN te blijven: als afbeelding een spreuk die ik op af en toe op het bureaublad van mijn computer zet wanneer ik me zorgen maak.

Pastor Chris

@ Bond Zonder Naam