vrijdag 26 januari 2024

Hoeveel warmte straalt jouw huis uit?

De Stad Brussel heeft deze week een kaart online geplaatst waarop iedereen kan zien hoeveel warmte zijn huis verliest ( http://www.brussel.be/luchtthermografie ). Het helpt zowel de stad Brussel als haar inwoners om het warmteverlies in onze gebouwen aan te pakken en zo te zien hoe we beter kunnen isoleren. Misschien heb je er zelf al eens naar gekeken omdat je wellicht benieuwd bent hoe het met jouw woning gesteld is. Voor een woning is het natuurlijk niet goed dat teveel warmte door muren en ramen verdwijnt. Maar voor een mens daarentegen is misschien wel juist het omgekeerde belangrijk, namelijk dat we best zoveel mogelijk warmte uitstralen. Ik moest eraan denken toen ik deze week ’s morgens iemand vriendelijk met een goeiedag begroette, maar werd beantwoord met een norse blik en wat gemor, en zonder opkijken bleef hij naar zijn smartphone staren. Misschien had die persoon wel van alles aan zijn hoofd, maar toch zette deze reactie een beetje een domper op het begin van mijn dag. Soms heb ik de indruk dat we toch nog wat warmer met elkaar kunnen omgaan. Ik werd in deze gedachte bevestigd toen ik gisteren las dat de meest ongelukkige Vlamingen in Machelen wonen. Vlakbij dus! Mensen zijn er bang voor elkaar en zeggen met moeite goeiedag als ze mekaar op straat zien. Ze steken nog liever de straat over. Nochtans een kleine moeite, en het geeft een heel andere kleur aan het leven. Op vlak van energie kunnen we er dus best wel voor zorgen dat onze woning niet teveel warmte verliest. Maar figuurlijk gezien droom ik ervan dat al onze huizen en heel onze stad bloedrood kleurt, bloedrood van de warmte die we naar elkaar uitstralen. Is dat ook niet een beetje het Rijk Gods waar Jezus over spreekt? En dat Rijk Gods begint met kleine dingen, zoals dat verhaal over het mosterdzaadje ons leert.

Pastor Gino.

© Nieuwsblad