vrijdag 19 januari 2024

Winterpracht

Gisteren heb ik een dagje vrijaf genomen om ten volle te genieten van al dat moois in de natuur. Zes uur heb ik rondgedoold in de bossen en weiden rond Leuven. Ik kon er precies niet genoeg van krijgen… Er waren natuurlijk nog lopende zaken om aan te werken, maar ik dacht: laat me vandaag maar even zoals Maria zijn, en niet als Martha, en genieten van de winterpracht want ook dat is Gods schepping.
De foto is genomen aan het meer rond de Park Abdij in Leuven. Als een mens tot rust komt begint men de schoonheid rondom zichzelf te zien. En de mensen die ook rondliepen daar waren veel aansprekelijker als gewoonlijk. Ook dat geeft rust aan een mens. Zelfs mensen op weg naar hun werk vielen even stil bij al dat moois en stopten met de fiets om er ook een foto van te nemen.
Durven we nog even stil staan, bij ons zelf, bij de natuur, bij wat een mens ons gezegd heeft, wat God ons influistert? Het is geen taak voor met de advent of de vasten, maar iets van elke dag. En het is dat wat diepte en kracht geeft aan het leven.

Peter Baekelmans

© Peter Baekelmans