donderdag 4 januari 2024

Nieuwjaarswensen

‘We hebben allemaal recht op traagheid’ (BZN)

Wenskaarten, wensen via mail of andere media, mondeling,…: ze horen bij het einde van een jaar en het begin van een nieuw jaar. We hopen dat het een goed jaar wordt, vol vrede, vreugde, geluk, gezondheid,… een gezegend jaar dus.
Ik zou graag een nieuwjaarswens toevoegen: wat traagheid!
Misschien fronsen sommigen nu de wenkbrauwen. Is 30 km. per uur in Brussel al niet voldoende, of in de file staan en ergens dringend moeten zijn? En moet dat nu echt: een ‘kletskassa’ om een babbeltje te slaan? En al die mails en berichten: die wil je toch zo vlug mogelijk lezen en beantwoorden? Begrijp me a.u.b. niet verkeerd: ik spreek helemaal geen oordeel uit want ik maak me die bedenkingen soms ook.
Maar wat ‘traagheid’ kan alleen maar waardevol zijn, denk ik. Wat tijd nemen om tot rust te komen, om te genieten van kleine dingen, van schoonheid in de natuur. Tijd kunnen maken voor ontmoetingen, voor de mensen met wie we samen leven, … . Absoluut geen verloren tijd!
Dus wens ik jullie allen bij het begin van dit nieuwe jaar een deugddoende portie ‘traagheid’ toe.

Pastor Chris

© Pixabay