woensdag 10 januari 2024

Pelgrimstocht

Toevallig kwam ik bij dit gezelschapsspel uit via een collega priester. Gezien mijn interesse voor pelgrimeren vroeg ik of ik het even kon ontlenen. De spelers van dit spel maken een pelgrimstocht op zoek naar bekende bedevaartsoorden. Telkens moeten ze routefiches verzamelen en vormen daarmee een soort routekaart. Doel is dan de grootste bedevaart te maken. Het spel wacht nog om gespeeld te worden. Ik ben benieuwd. Net zoals ik benieuwd ben naar wat 2024 op mijn, onze weg zal brengen. Alles ligt nog open bij het begin van zo’n nieuw jaar. Langs welke plekken en bestemmingen zal het ons brengen? Wie en wat zal ons pad kruisen? Zo helemaal anders dan zo’n bordspel dat je elk moment kan onderbreken en wegleggen. Je kan het ook meerdere malen opnieuw spelen, zelfs met andere mensen. Met het jaar dat vóór ons ligt kunnen we dat niet. ‘Gedane zaken nemen geen keer’ zegt de volksmond. Veel kansen en mogelijkheden zullen ons geboden worden. Aan ons om ze te benutten en te grijpen. Een nieuw jaar houdt ook iets beloftevol in, we hebben de indruk dat alles kan en mogelijk is. Er zal weer veel op ons af komen en we zullen er onze weg moeten in zoeken. Zo lijkt het toch wat op een pelgrimsweg. Nog op een andere manier: we gaan in het vertrouwen dat we niet alleen onderweg zijn, vele tochtgenoten vergezellen ons voor een korte of langere tijd. Ontmoetingen die ons als mens kunnen verrijken en laten groeien. En Hij, de tocht- en bondgenoot bij uitstek, zal er altijd zijn, ook nu weer in de komende maanden. Dat is Zijn belofte en daar kunnen we van op aan. Buen camino! (Goede tocht!)

Pastor Guido

© Guido Vandeperre