maandag 26 juli 2021

Het zijn de kleine dingen die het doen

Een vakantiehuisje in Drenthe (Nederland), in de natuur, samen met mijn zoon en drie kleinkinderen (2, 6 en 8 jaar). Net iets wat ik nodig had.
Toen ik in de auto stapte vroeg de middelste: "oma heb jij je tweede spuitje al gehad?" Het pakte mij hoe bezorgd hij was, wat lief toch.
Met de twee grootste kinderen zijn al heel wat uitstappen mogelijk, dus bleef ik thuis met de jongste. Zo kon hij zijn middagdutje doen en moest hij zich niet ergeren dat hij niet op het speelplein kon doen wat zijn broer broer en zus wel konden. Een dyno museum bezoeken of gaan zwemmen in het grote zwembad, daar is hij ook nog te klein voor.
Maar hij heeft het naar zijn zin gehad hoor... wonderlijk hoe goed hij zich kan bezig houden. Hij is in een fase van ontdekken. De tuin was met een natuurlijke beplanting veilig afgemaakt zodat hij niet weg kon. Het grootste plezier vond hij in rondom het huis te lopen. De eerste dag stapte ik met hem mee maar op een keer zei hij "nee oma". Zijn ogen straalden toen hij voor het eerst alleen rond het huis liep. Ontelbare keren heeft hij het gedaan tijdens de vakantie.
Niet te geloven hoe creatief een jongen van twee kan zijn. Zijn doel was op zijn buik op twee ballen tegelijk gaan liggen en hij bleef oefenen tot dat hij het kon en het is hem ook gelukt. Of houtschilfertjes vanop de oprit in een regenpijp steken en het er met een stokje weer uithalen. Hoe lang is hij daar niet mee bezig geweest... Oma moest telkens komen kijken. Hij bouwde ook zijn eigen hindernissenparcours met een omgevallen tuinstoel (zie foto).
Weet je het zijn die dingen die mij vreugde geven. Zien hoe gelukkig hij is als hij op ontdekking gaat of slaagt in wat hij wil bereiken. De schittering in zijn ogen toen hij mij ontglipt was in huis en boven in het stapelbed lag... stokstijf, met een brede overwinningsglimlach. Het zijn de kleine dingen die het doen.
Het weer was naar mijn normen fantastisch (21 - 22°), we hebben elke maaltijd buiten kunnen eten en 's avonds was er spelletjesavond waardoor ik de kinderen weer op een andere manier leerde kennen. Ontdekken hoeveel ze geĆ«volueerd zijn het laatste jaar en ervaren hoe sterk de band is.
Dat kleine geluk dat mij gegeven is leert mij dat er meer is tussen hemel en aarde. Dat kleine geluk is voor mij de glimlach van God.

Mariette