maandag 5 juli 2021

Met een gelovige bril naar het leven kijken

Gisteren sprak pastor Gino in de homilie over de "Liturgie van het alledaagse" of hoe je God kan vinden door met een gelovige bril naar het leven te kijken. De liturgie zit voor mij in de 'ontmoeting', een ontmoeting die boven het gewone uitstijgt, waar je een zekere eenwording voelt.
Graag wil ik je laten delen in twee van  zo'n voor mij 'goddelijke' ontmoetingen. 
Gisteren, juist voor de viering,  was ik erbij toen één van de parochianen, na deze lange afwezigheid door corona, voor de eerste keer de kerk weer binnen kwam. Onze armen gingen spontaan open voor een omhelzing, maar dat kon nog niet... We konden beiden onze ogen niet droog houden. Het voelde aan als door God terug aan elkaar gegeven. Echt een moment om te koesteren. Terwijl ik dit schrijf heb ik nog dat warme gevoel.
Vorige week mocht ik iets gelijkaardigs ervaren. Mijn schoolvriendin uit het middelbaar kwam op bezoek. Het was bijna een jaar geleden dat we elkaar nog gezien hadden. Ook bij deze ontmoeting voelden we beiden de innerlijke wens om elkaar vast te pakken. "We meugen nog ni é" zeiden we samen. (zij heeft haar tweede vaccin nog niet gehad). Het samenzijn voelde zo goed aan. We deelden  lief en leed met elkaar. Het doet zo'n deugd als je voelt dat de ander je begrijpt, naar je luistert, als je mag zijn wie je bent ook als het over de pijnpunten in je leven gaat. Zo'n vriendschap is een Godsgeschenk. Dat is een ontmoeting waar God de hand in heeft, die je boven jezelf uittilt om je aan elkaar te geven.
Zo wil ik ook God omarmen omdat Hij mij in staat stelt om deze mooie momenten te 'zien', omdat Hij mij in staat stelt om Hem te zien in het leven van elke dag.

Pastor Mariette

PS: Niet enkel op de topmomenten zoals ik deze week mocht beleven maar ook in de kleine dingen van elke dag kan je God ervaren/ontmoeten. Wil je er mee over lezen dan is dit boekje een aanrader: "Liturgie van het alledaagse" van Tish Warren .

God omarmen in duizend kleine dingen© Pixabay