donderdag 15 februari 2024

Mijmeringen

Deze foto die ik laatst op Facebook vond heeft mijn aandacht getrokken. Het deed me terugdenken aan toen ik klein was en met broers en zussen op het strand van Blankenberge elk jaar in de zomer weer mochten zandkastelen bouwen.
Maar dit jongetje heeft een groots project opgezet met, zoals ik het begrijp, God de Vader, omringt door vele mensen die zich allen verbonden weten met de figuur in het midden, waarschijnlijk Jezus. Hoe mooi is die gedachte… En weten dat straks het water terug opkomt en het hele kasteel in de zee zal verdwijnen.
Sommige van de kleine figuurtjes kijken naar buiten en anderen naar binnen. Zo is ons religieus leven ook, verbonden met God en Jezus, maar ook gericht op de buitenwereld. Beide zijn belangrijk, contemplatie en actie, ora et labora. Met de vasten geven we wat meer aandacht aan ons gebedsleven, maar toch steeds in verbondenheid met anderen, speciaal de minderbedeelden in de maatschappij.

Pastor Peter