zaterdag 1 mei 2021

Even stilstaan bij het zondagsevangelie

Zondag 2 mei : Vijfde Paaszondag – B (Johannes 14, 1-12)
Op de laatste paaszondagen vóór Pinksteren laat de liturgie ons lezen uit de zogenaamde ‘afscheidsrede’ van Jezus : de woorden die Jezus in het Johannesevangelie ten afscheid tot zijn apostelen heeft gesproken tijdens het Laatste Avondmaal, dus op de avond vóór zijn lijden en dood.
Op deze zondag lezen we dit jaar de bekende maar prachtige woorden over de ‘ware wijnstok’. « Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer… Ik ben de wijnstok, gij de ranken. Wie in Mij blijft terwijl Ik blijf in hem, die draagt veel vrucht, want los van Mij kunt gij niets ».
Al jarenlang wordt in onze Vlaamse kerken een lied gezongen dat op deze woorden is gebaseerd en dat de meesten van ons wel kunnen meezingen : « Ik ben de wijnstok, mijn Vader de wijngaardenier. Gij zijt de ranken, dus blijft in Mij, Ik blijf in u, dan vindt Hij vruchten hier » (Zingt Jubilate 779).
Jezus roept zijn apostelen en zo ook ons op om met Hem verbonden te blijven. Aan een wijnrank kunnen maar lekkere druiven groeien als ze genoeg sap krijgen via de wijnstok. Zo kan ons leven als christen maar vruchtbaar zijn als wij met de levende Jezus verbonden blijven : in relatie, in vriendschap met Hem leven. Want als wij geloven dat Jezus leeft, dan betekent dat ook dat wij met Hem in contact kunnen komen, in relatie met Hem kunnen leven – doorheen gebed en bezinning, door bijbellezing en sacramenten, door dienst aan onze naasten, in wie wij Christus dienen.
Wijnranken moeten ook gesnoeid worden, « gezuiverd », zodat de goede druiven beter kunnen groeien. Daarover heeft Jezus het ook : ook wij zijn ‘gezuiverd’, gesnoeid als het ware om meer en betere vruchten op te brengen, « dank zij het woord dat Ik tot u gesproken heb ». Als wij de woorden van Jezus -zijn boodschap, zijn evangelie -diep in ons laten doordringen en ze gaan beleven in verbondenheid met Hem, dan kunnen we goede vruchten voortbrengen : smakelijke en sappige christenen worden, waar onze medemensen deugd van hebben en waardoor de Vader geëerd wordt : « hierdoor wordt mijn Vader verheerlijkt, dat gij rijke vruchten draagt ; zo zult gij mijn leerlingen zijn ».
Druiven geeft men nogal eens aan zieke mensen. Ze kunnen hen aansterken . Ook wij kunnen door de goede vruchten van ons leven als christen onze samenleving gezonder maken.

Pastor Benno.

©Pixabay