maandag 31 mei 2021

Ge zijt maar zou oud als dat ge u voelt...

Een uitdrukking die ik vroeger veel gehoord heb en waar ik mij volledig kan in vinden. Ik moest er aan denken toen ik de voorbije week een gesprek had met iemand die haar dertigste verjaardag mocht vieren. Een drama ! Haar jeugdjaren waren nu voorgoed voorbij. Het voelde voor haar aan alsof de schoonste tijd van het leven voorbij was.
De ronde getallen in het leven geven vaak een moment van nadenken. Zelf heb ik er weinig last van gehad, ze waren gewoon een reden tot vieren. Ge zijt maar zou oud als dat ge u voelt... Veel hangt af van hoe je in het leven staat, wat je leven zinvol, vreugdevol, het leven waard maakt. Het is de binnenkant die telt.
Naarmate de leeftijd vordert zijn er meer lichamelijke ongemakken of verliest ons lichaam aan stevigheid. Je goed voelen, alles hangt af hoe je er mee omgaat. Sommige dingen kan je camoufleren met een zalfje of een crèmeke, blijven bewegen helpt om je strammer wordende knoken soepel te houden en grijze haren of een kaalgeschoren hoofd is nu zelfs in de mode.
In aanloop naar de negentigste verjaardag van mijn vader zei hij: "kan je dat nu geloven dat ik negentig wordt? Ik voel me helemaal geen negentig jaar. " Mijn vader was een levenslustig man, die zijn moestuin nog omspitte op die leeftijd, zij het in verschillende keren. Rekening houden met je lichaam, zei hij, en verder zoveel mogelijk blijven doen wat je kan. Wijze woorden waar ik nog dikwijls aan terugdenk.

Hoe zou Jezus met ouder worden omgegaan zijn? Hij is zelf niet oud geworden maar één van zijn uitspraken helpt mij wel vooruit: "Maak je geen zorgen over de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last" (Mt 6:34) Wees dankbaar om wat God je vandaag geeft, Hij zal je morgen de rest geven. 

Pastor Mariette