vrijdag 30 april 2021

Vergeet me niet…

Niet enkel de kerken zitten voor een groot stuk nog op slot, maar ook heel wat cultuurhuizen. Je kan wel naar een museum gaan, maar een toneelstuk, een opera of een concert bijwonen is nog niet onmiddellijk voor morgen. Gelukkig bieden de digitale mogelijkheden enig soelaas en kan de cultuurliefhebber momenteel heel wat streamings meepikken. Zo ging afgelopen zaterdag de ‘live operafilm’ in première van Purcells ‘Dido and Aeneas’ bij Opera Ballet Vlaanderen. Deze voorstelling is tegen de prijs van 10 euro nog tot 8 mei te bekijken (een ticket hiervoor koop je hier: https://ticketing.operaballet.be/nl/saleflow/event/d466474d-2a5e-eb11-9115-0050568404ef/auto/area/14991c1c-e542-eb11-9114-0050568404ef/select). Voor deze barokke kameropera baseerde Henry Purcell zich op de Aeneas van Vergilius (je kent het verhaal wellicht nog wel uit de ‘poesies’, het voorlaatste jaar van de humaniora). De Carthaagse koningin Dido valt als een blok voor de Trojaanse prins Aeneas. Ze trouwen, maar door de tussenkomst van een boze tovenares en een handvol heksen komt er een kink in de kabel, met als gevolg dat Dido haar Aeneas niet meer wil zien en de dood verkiest. Op dat dramatische moment zingt ze haar beroemde aria ‘When I am laid in Earth’, wellicht één van de meest ontroerende opera-aria’s ooit (sommigen spreken wellicht liever van een echte ‘tearjerker’). Het staat bekend als ‘Dido’s Lament’, vertaald ‘Dido’s klaagzang’. Vooral het voortdurend terugkerende ‘remember me’ kan geen mensenhart onberoerd laten. Onlangs nam Annie Lennox, bekend van ‘The Eurythmics’, de aria op samen met de ‘London City Voices’ in een digitale coronaversie. Het werd een eigentijdse versie van Dido’s treurzang, en zelfs na 332 merk je dat het nog steeds niets van zijn kracht heeft ingeboet. Je kan het hier beluisteren en bekijken. Het lied past perfect in de tijd waarin we leven, en kan als een eerbetoon gezien worden aan de vele slachtoffers die er ondertussen al wereldwijd gevallen zijn tijdens deze pandemie en wiens namen we niet mogen vergeten. Nooit mogen we gewoon geraken aan de cijfers die we elke dag over ons uitgestort krijgen, God behoede er ons voor. Lennox ziet dit lied ook als een kreet van onze stervende planeet. Het is alsof de aarde zelf schreeuwt ‘remember me’, zegt ze, want we weten allemaal dat we onze levenswijze dringend moeten veranderen als we onze planeet willen redden, maar toch doen we er bitter weinig aan. En de ganse coronacrisis heeft niet geholpen om de aandacht voor de ecologie hoog op de agenda te zetten. Daarom dit lied en deze noodkreet van Moeder Aarde, opdat we niet zouden vergeten wat ons te doen staat, ook als christen, want deze aarde en heel de schepping is ons door God toevertrouwd.

When I am laid, am laid in earth, may my wrongs create
No trouble, no trouble in, in thy breast
Remember me, remember me, but ah
Forget my fate

(Vrije vertaling:
Als ik straks in de aarde gelegd wordt,
laat dan datgene wat ik verkeerd heb gedaan
bij jou geen onrust veroorzaken.
Vergeet mij niet, vergeet mij niet, maar ach! –
vergeet mijn lot.)

pastor Gino