zaterdag 5 februari 2022

Stilstaan bij het evangelie

Vijfde zondag door het jaar – C : Lucas 5,1-11

“Gooi uw netten uit voor de vangst”

Het moet je maar overkomen: de hele nacht (of dag) zwoegen zonder resultaat. Je zou er soms de moed bij verliezen. Ik denk dat we ons wel zo’n moment(en) kunnen herinneren. Het is ook de ervaring van de vissers in het evangelie: Simon, Jacobus en Johannes.
Soms kunnen onverwachte gebeurtenissen ons leven dan een heel andere wending geven.
Het overkwam de leerlingen toen ze door Jezus werden aangesproken.
Simon heeft wel zijn bedenkingen wanneer Jezus hem vraagt om naar het diepe te varen maar zijn vertrouwen is zo groot dat hij ingaat op Jezus’ vraag. En dan is de vangst zo groot dat de netten tot barstens toe gevuld zijn. Dat onverwachte resultaat, dat ze op eigen kracht niet bereikten, vervult de leerlingen met vrees en ontzag. Want hoe kan een zondig mens Jezus, God aanschouwen?
Maar Jezus stelt hen gerust: “Wees niet bang!” God vraagt om vertrouwen.
En Jezus voegt er aan toe: “Voortaan zal je mensen vangen.” Mensen opvangen uit zee betekent hen leven geven! Daartoe werden de leerlingen geroepen. Daartoe worden wij geroepen, elk op onze eigen plaats, met onze eigen mogelijkheden en talenten.
En als twijfel ons overvalt, zegt Jezus: “‘Weet dan dat je er niet alleen voor staat, Ik ben er ook nog.”

Pastor Chris


Net zoals Jezus het vroeg aan Simon Petrus
zo wil Ik het ook aan jou vragen - zegt God:
dat je samen met Mij naar het diepe vaart
om Mijn droom voor de wereld en voor de mensen die er wonen
in de stilte te ontdekken.
Ik hoop dat je het enthousiasme vindt
om op Mijn Woord de netten uit te gooien
en met heel je hart
‘leerling’ te worden,
bereid om alles achter te laten
omdat je in je binnenste
een parel hebt ontdekt
die niemand je kan afnemen:
Mijn Vriendschap en tedere Liefde - zegt God.

Erwin Roosen

 

"Van nu af aan zult gij mensen vangen", zegt Jezus tot de 'oude' apostelen
(werk uit 1918) © McKay, David Oman via wikimedia commons