donderdag 24 februari 2022

Vertrouwen

Vertrouwen, de rots om op te bouwen (BZN 19 februari 2022)

Bij deze blog koos ik een foto van een kinderhandje in de hand van een volwassene. Ik vind dit zo’n mooi beeld van wat het betekent vertrouwen krijgen. Een basisvertrouwen in mensen is noodzakelijk om het leven aan te kunnen. Daarom raakt het mij altijd diep wanneer volwassenen dat vertrouwen schenden. En in deze ‘Week tegen pesten’ trof de boodschap van onze kardinaal en de bisschoppen in positieve zin.
Ik moest ook denken aan het stukje evangelie over de roeping van Simon, Johannes en Jakobus. (Lucas 5, 1-11). Zij hadden de hele nacht tevergeefs gezwoegd op het meer. Maar wanneer Jezus aan Simon vraagt om de netten opnieuw uit te gooien, doet hij dat na enige aarzeling maar ook in vertrouwen: ‘Maar als U het zegt, zal ik de netten uitwerpen.’
En in datzelfde vertrouwen volgen zij Jezus wanneer Hij hen roept, uitnodigt om Hem te volgen.
Het vertrouwen dat zij krijgen zal hen ‘tot vissers van mensen’ maken.
En zij zullen op hun beurt dat vertrouwen doorgeven tot op de dag van vandaag.
Gelukkig hoef je niet volmaakt te zijn om dat vertrouwen van God te ontvangen!

Pastor Chris

©Pixabay