maandag 14 februari 2022

Wat is de sleutel?

"Hoe gaat het met jou?" Een vraag die je bij een begroeting vaak hoort. En je kan het dan beleven als een beleefdheidsvraag of als een openingszin. Meestal ga je er dan niet op in en antwoord je beleefd met: "goed".
Soms is komt die vraag binnen, het doet je iets met je dat die persoon je dat vraagt. In ieder geval heeft die vraag je beroerd. Je voelt je persoonlijk aangesproken. 
De woorden zijn dezelfde. Waar ligt dan het verschil? Wat maakt dat het de ene keer binnen komt en de andere keer niet? Wat is de sleutel?

Dat heb ik ook soms ook met Bijbelverhalen. Een verhaal kan iets in je wakker maken, iets waar je een tijdje blijft bij stil staan of wat je soms de hele dag meeneemt. Het doet iets met jou. In Godly Play hebben we daar een mooie uitdrukking voor: 'het verhaal gaat voor jou open'. Je hebt de sleutel gevonden. 
Sommige verhalen blijven ook gesloten. Verhalen die je wel begrijpt maar die niets oproepen, waarvan er voor jou geen bezieling uitgaat. Wat is dan de sleutel om er binnen te geraken? 
Tot voor kort bleef het verhaal van 'de zuurdesem en het brood' voor mij gesloten. (Mt 13,33)
Hij vertelde hun een gelijkenis: 'Het koninkrijk van de hemel lijkt op zuurdesem die door een vrouw met drie zakken meel werd vermengd tot alle meel doordesemd was.'
Dit weekend hadden we een opleiding voor nieuwe Godly Play vertellers. Eén van de deelnemers vertelde dit Godly Play verhaal en daar is de parabel voor mij 'open' gegaan.

Hopelijk kunnen volgende vragen ook jou inspireren:

Ik vraag mij af of die vrouw een naam heeft?
Ik vraag mij af wie ze echt zou kunnen zijn?

Ik vraag mij af wat de zuurdesem echt is: in de parabel, in het leven?

Ik vraag me af of je in het leven al dicht bij een plaats bent gekomen waar dit gebeurd?

Ik wens van harte dat dit verhaal ook voor jou mag open gaan.

Pastor Mariette


Misschien zit er een parabel in de doos.