vrijdag 7 juli 2023

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 9 juli: 14e zondag door het jaar-A

We horen prachtige en bekende woorden van Jezus (Mt 11, 25-30). “Komt allen tot Mij, die uitgeput zijn en onder lasten gebukt”, zeg Hij. We mogen met onze vermoeidheid, onze uitputting, onze lasten en zorgen tot bij Jezus komen. We mogen ze Hem toevertrouwen. Hij draagt alles mee, Hij neemt het zelfs van ons over: “en Ik zal u rust en verlichting schenken”. En Jezus vervolgt: “neemt mijn juk op uw schouders”. Een juk is een gestel op de schouders om zware lasten te dragen of voort te trekken. Het juk van Jezus is zijn aanwezigheid die ons helpt om te dragen wat zwaar of moeilijk is in ons leven. En Jezus helpt ons niet alleen om onze lasten en zorgen te dragen, Hij leert ons daarbij ook welke levenshouding ons in dat alles kan helpen: “leert van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart”. Jezus helpt ons om met zachtheid moedig te blijven en in ons binnenste nederig te zijn: ons bewust van onze kleinheid en zwakheid. “En gij zult rust vinden voor uw zielen, want mijn juk is zacht en mijn last is licht”. Wie met al zijn zorgen bij Jezus in de leer gaat, die vindt rust in het leven en beseft: wat Jezus vraagt is niet zwaar, het maakt juist ons leven licht.

Pastor Benno

© Pixabay