zaterdag 29 juli 2023

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 30 juli 2023 – 17de zondag door het jaar A

‘Een schat, verborgen in een akker’ (Mt. 13, 44-52)


In dit evangelie gaat de parabelrede verder. De gelijkenissen over het Rijk Gods spreken over een schat in een akker, een kostbare parel en een sleepnet vol vissen. Zowel de vinder als de koopman hebben er alles voor over om de schat en de kostbare parel te bezitten. Het evangelie nodigt ons uit om het ware geluk te zoeken daar waar het echt te vinden is. Jezus wist zich ten diepste door God bemind en probeerde die liefde zichtbaar te maken in zijn hele levenshouding. Ons door God bemind weten: dat is de schat of de kostbare parel. Het evangelie bemoedigt ons om radicaal voor God te kiezen.

Pastor Chris

Ik hou van je - zegt God - Ik heb het je al vaak verteld,
maar Ik kan er gewoonweg niet over zwijgen, zo kostbaar ben je voor Mij.
Ik heb alles ervoor over om een stukje van mijn liefde aan jou te kunnen geven
en Ik hoop en bid dat jij ook van Mij wilt houden, met heel je hart.
Misschien zal je omgeving je verbondenheid met Mij niet begrijpen,
maar weet dan dat mijn vriendschap voor jou elke storm zal trotseren
en dat mijn tederheid mooier is dan de prachtigste parel - zegt God.

(Erwin Roosen)

 

‘Een schat, verborgen in een akker’