donderdag 13 juli 2023

Lekker lummelen

Tijdens deze zomerdagen is de vraag die je vaak krijgt of zelf stelt: ‘En, waar trek je deze zomer naar toe? Of waar ben je geweest?’ Voor velen van ons staat vakantie immers gelijk aan weggaan, nieuwe bestemmingen opzoeken en bijzondere dingen doen. Maar stel je voor dat je niet weggaat, en dat je niets bijzonders doet, hoef je jou dan schuldig te voelen? Misschien wel helemaal niet. Want wellicht is het pas dan juist echt vakantie! De gewone dagen tijdens het jaar zitten vaak vol met van hot naar her rennen, en dikwijls is er geen tijd meer om bijvoorbeeld nog eens gewoon een boek te lezen, een wandeling te maken, even stil te vallen, ... Gewoon even niks doen is misschien dan ook wel de beste vakantie die we kunnen nemen. Want soms zijn we na een intense vakantie zelfs nog meer vermoeid dan toen we vertrokken. Het kan gebeuren dat je overspannen geraakt van vakantie! Zoveel mogelijk willen zien en alles willen meemaken kan heel uitputtend zijn. Ook en vooral tijdens de vakantie kan het zijn dat je lijdt aan ‘fomo’ (fear of missing out). Er is immers zoveel te doen en te beleven. Dus vandaag in deze blog een pleidooi om deze zomertijd gewoon eens lekker te ‘lummelen’. Even niets doen, niet presteren, geen to-do lijstjes. Ik moet toegeven dat ik het daar voor mezelf wel moeilijk mee heb. Gewoon niets doen vind ik altijd wat verloren tijd. Dus ook voor mij is het een opgave om mijn tijd al ‘lummelend’ door te brengen. Ik heb dan vaak het idee dat ik mijn tijd aan het verprutsen ben. Neen, ik gooi het deze zomer eens over een andere boeg, ik leer mezelf het lummelen aan! En wie weet kom ik dan pas echt God op het spoor die zich vaak verborgen houdt en die ik tijdens het jaar zo vaak voorbijloop. Misschien toont Hij zich wel vooral aan de ‘lummelaars’! Dat wil ik deze zomer eens onderzoeken. Doe je ook mee? En als je wat muziek nodig hebt om het lummelen draaglijker te maken, dan vind je hieronder drie en een half uur ondersteunende klanken van Voces8. Veel succes met het lummelen!

Pastor Gino.