donderdag 18 juni 2020

Jesus’ blood never failed me yet

Op zaterdagvoormiddag luister ik graag naar het programma ‘De liefhebber’ op Klara waar Katelijne Boon in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber duikt. Afgelopen zaterdag was het de beurt aan Jan Hautekiet. Soms doe je tijdens dat programma bijzondere muzikale ontdekkingen. Zo ook afgelopen zaterdag. Hautekiet stelde een nummer voor dat ik nog nooit gehoord had, maar dat diepe indruk op mij maakte. Het gaat om het nummer ‘Jesus’ blood never failed me yet’ van Gavin Bryars. Wat is het verhaal achter dit lied? In 1971 maakt documentairemaker Alan Power een film over zwervers rond Waterloo Station in Londen. Hij krijgt verschillende zwervers voor zijn camera en microfoon die allerhande dingen zeggen, maar ook zingen: liefdesliedjes, stukjes opera, eigen verzonnen teksten. Een van de gefilmde zwervers zingt haast onhoorbaar en constant ‘Jesus blood never failed me yet. There’s one thing I know, for he loves me so…’. Wellicht had hij het als kind op zondagsschool geleerd. Hij zingt het met een gebroken stem, voortdurend na elkaar, als een soort eindeloze loop of mantra. Vrij vertaald betekent het ‘Jezus’ bloed heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Want er is één iets dat ik weet, namelijk dat hij mij ontzettend liefheeft.’ Het stukje heeft de documentaire niet gehaald. Maar Gavin Bryars, die de muziek bij deze documentaire moest maken, bleef het wel bewaren, omdat het hem intrigeerde. Rond dit deuntje maakte Bryars een prachtig muziekstuk van 25 minuten lang. Later kwam er ook nog een versie van 60 minuten en van 74 minuten. Het stuk is een krachtig statement. De woorden van de zwerver getuigen van vertrouwen op Gods liefde temidden de eenzaamheid en temidden de perikelen van het leven. De stem van de zwerver klinkt bijna als die van een engel die ook nu vandaag nog ons moed inspreekt. Kort na de opname stierf de oude zwerver trouwens. Het doet bijna de indruk wekken dat zijn opdracht vervuld was, en dat hij kon heengaan nu zijn boodschap van liefde en vertrouwen door de wereld was gehoord. Trouwens, het lied vormt de perfecte preek bij het evangelie van komende zondag, waar Jezus ons oproept om niet bevreesd te zijn, want alle haren op ons hoofd zijn geteld (Mt. 10, 26-33). Daarom nodig ik je uit om echt eens de tijd te nemen en naar dit lied in zijn volle 25 minuten te luisteren. Ik verzeker je dat dit bad van 25 minuten je niet koud zal laten…

Pastor Gino