vrijdag 26 juni 2020

Ga deze zomer op zoek naar de meest originele muurtekening

Zonder twijfel is Venetië mijn lievelingsstad. Ik ben er al vele malen heen geweest, en nooit raak ik uitgekeken op zoveel schoonheid. Telkens springen mij als het ware de tranen in de ogen als ik de stad in de lagune opnieuw zie opdoemen bij aankomst. Vele mensen beweren dat Venetië te druk is en overvol is omwille van de toeristen. Dat is ten dele ook zo, maar van zodra je de grote toeristische paden verlaat, is het zalig toeven in deze wonderbare stad, en kan je soms op heel veel plaatsen helemaal alleen zijn. Ook ’s avonds, wanneer de massa’s dagjesmensen terug weg zijn, is Venetië een oase van rust. Ik doe niets liever dan me laten verdwalen door de talloze steegjes. Want verdwalen doe je er echt. Vaak moet je op je passen terugkeren omdat je plots in een doodlopend straatje op het water stoot. Maar dat is juist de charme ervan. Ook vorig jaar was ik er naar aanleiding van de biënnale. Tijdens zo’n periode is er natuurlijk van alles te beleven, en overal is er hedendaagse kunst te zien, te veel om het allemaal in je op te nemen. Natuurlijk is het ene kunstwerk al meer de moeite waard dan het andere. Maar soms zie je ook gewoon in de straten kleine pareltjes. Zoals dit schilderijtje dat iemand gewoon op de muur had aangebracht. Je kan het moeilijk grootse kunst noemen, het neigt eerder naar kitsch, maar het tovert wel een lach op je gezicht. En is dat niet precies wat kunst zou moeten doen, één of andere reactie in je oproepen? Het is een madonna met kind, maar dan onder water, beiden met een duikbril op. Het stukje straatkunst trof ik aan vlak aan het Giudecca-kanaal, één van de belangrijkste en drukste kanalen van Venetië. Een omstreden plek, omdat daar ook de grote cruiseschepen passeerden, toen er van corona nog geen sprake was natuurlijk. De muurschildering is tevens bijna een bede van een gelovige Venetiaan dat Maria zijn stad, waar het water zo belangrijk is, zou mogen beschermen. Waarom vertel ik dit verhaal nu? Om je zin te doen krijgen om naar Venetië te gaan? Misschien nog zo geen slecht idee nu de stad deze zomer rustiger zal zijn zonder de grote hordes toeristen! Ik vertel het vooral omdat het ons kan helpen om oog te hebben voor de vele mooie verborgen dingen die je kan zien wanneer je door een stad loopt. Vooral dergelijke muurtekeningen zijn vaak heel inspirerend. Je vindt ze in alle steden, ook in Brussel. Ik nodig je dan ook graag uit om deze zomer met open ogen door de stad te lopen, of het nu in eigen land is of daarbuiten, en originele muurtekeningen te fotograferen. Stuur ze door naar sint.franciscus@skynet.be, en wie weet kunnen we op onze website, op onze blog of in Kerk en Leven enkele mooie exemplaren met elkaar delen.

Pastor Gino