U kijkt misschien vreemd op bij deze titel maar het gaat echt niet om één of andere coronamaatregel.
Godly Play kent u ondertussen al met dank aan Mariette. Zo is er ook een God Play voor Pinksteren voorzien. Tijdens de catechesebijeenkomsten en de kindernevendienst konden ouders en kinderen genieten van deze manier om een Bijbelverhaal te vertellen.
Werken met symboolpanelen wil de betekenis van Bijbelverhalen door middel van tekeningen op het spoor komen. Tijdens dit catechesejaar werkten we zo rond het verhaal van de Barmhartige Samaritaan maar vaker kwam het Pinksterverhaal aan bod.
Hoe verloopt nu het werken met symboolpanelen?
De begeleider situeert eerst het verhaal, vertelt wat er aan voorafgaat en legt bij het Pinksterverhaal de link met de gave van de Geest bij het vormsel.
In een volgend stapje wordt het verhaal in kleine groepjes gelezen; er kunnen vragen ter verduidelijking gesteld worden en ieder duidt aan wat hij of zij belangrijk vindt in de tekst en wie de personages zijn.
Vervolgens legt de begeleider de symbolen uit: zowel personages, objecten als kleuren spelen een rol.
Kunt u het zich al wat voorstellen? In de Paxzaal staan de grote ronde tafels verspreid opgesteld. Op het podium en op de banken langs de muur liggen de tekeningen. Er daaruit gaat elk groepje kiezen, ‘shoppen’ om het zo te zeggen. Maar eerst moeten ze afspreken hoe ze het verhaal gaan weergeven. Teamwork dus!
Tenslotte komt er een rondgang langs alle tafels en wordt elke weergave tafel per tafel uitgelegd door iemand van het groepje.
Zoals in het Pinksterverhaal, waar de aanwezigen de ‘begeesterde’ leerlingen hoorden spreken in hun eigen taal, vindt je dit hier terug in de verscheidenheid in weergave van het verhaal. Geen enkele tafel is identiek, telkens werden andere accenten gelegd, werd gewerkt met andere symbolen. Is dat niet de rijkdom van Pinksteren: dat ieder de Geest mag ontvangen en gestalte geven vanuit zijn of haar geloof?
Chris Ruelens