zaterdag 13 augustus 2022

Stilstaan bij het evangelie

20ste zondag door het jaar C – Lc. 12,49-53

‘Geen vrede maar verdeeldheid’

Straffe taal spreekt Jezus hier. Taal die ons misschien wel tegen de haren in strijkt. Dit was trouwens ook al het geval in het evangelie van vorige zondag. Jezus is op weg naar Jeruzalem. Met de doop die Hij moet ondergaan verwijst Jezus naar zijn lijden. Vuur verwijst meestal naar het eindoordeel maar bij Lucas ook naar ‘het vuur van de Geest’. Het vuur dat Jezus wil zien ontvlammen is het vuur van Pinksteren, van Gods Woord dat brandt in Jezus’ hart en waarvan Hij hoopt dat het zal branden in het hart van zijn leerlingen en allen die Hem volgen. De radicaliteit die Jezus zelf beleefde tot in de dood aan het kruis is de weg naar het volle leven. Het gevolg daarvan is verdeeldheid, zegt Jezus want niet iedereen is bereid die radicale weg te gaan.
Moge God ons de kracht schenken om die weg te gaan!

Pastor Chris

Ik kan Me goed voorstellen
dat je bij dit evangelie even je wenkbrauwen fronst,
- zegt God – en dat je twijfelt of je het wel goed gelezen hebt.
Uiteraard is het niet mijn bedoeling om verdeeldheid te brengen.
Maar als je in vrijheid voor Mij durft te kiezen,
zal dat niet door iedereen op applaus worden onthaald,
zeker niet in deze tijd.
Toch hoop Ik dat je je ‘jawoord’ durft te geven
aan Mij en aan mijn droom van een rechtvaardige wereld.
Je mag erop vertrouwen dat Ik je gelukkig wil maken
en je echte vrede wil geven.

Erwin Roosen

Hoe verlang ik dat het vuur reeds oplaait!
© Moein Moradi via pexels