donderdag 25 augustus 2022

Leven

‘Leven is een gunst, weten hoe dat is een kunst’ (BZN 21 augustus 2022)

Het leven krijg je! Hoe ouder ik word, hoe sterker die ervaring word. Je kan proberen zo gezond mogelijk te leven maar toch heb je niet alles in eigen handen. Leven: een geschenk om dankbaar voor te zijn.
Weten hoe: een kunst! En of! Van een kunstwerk kan je op een bepaald moment zeggen: ‘Het is af.’ Als het om leven gaat, kan ik dat onmogelijk zeggen. Elke dag is een uitdaging voor mij om me te bekwamen in de kunst van het weten hoe te leven. Gelukkig zijn er goede leermeesters bij wie ik te rade mocht en mag gaan. Leermeesters die door hun manier van leven tonen hoe het kan. Bij elk van hen vind ik telkens dit terug: je leven geven aan de ander! Je wijden aan het welzijn van de ander is een buitengewone kunst. Stapje voor stapje probeer ik dit te leren want ook hier blijft dit een levenslang leren. Gelukkig maar: ik zou eens kunnen denken dat ik volleerd ben. En er is ook dé leermeester bij uitstek: Jezus!
God, dank U voor de gunst van het leven. Help mij om elke dag meer te zien hoe ik mij in de kunst te weten hoe kan bekwamen.

Pastor Chris

© Pixabay