maandag 29 augustus 2022

Teambuilding

Deze laatste vakantieweek ben ik aan het knutselen geweest. Niet dat dit een van mijn favoriete bezigheden is maar ik moet toegeven ik heb er deugd aan gehad.
Eind september gaat in Mechelen het Europees congres van Godly Play door. Het vindt voor de eerste keer plaats in België dus willen wij er alles aan doen om onze gasten goed te onthalen. Het wordt voorbereid door verschillende werkgroepen. Ikzelf zit in de werkgroep materiaal en animatie. We zochten naar een manier om het een Belgisch tintje te geven. Wat eten en drinken of desserten betreft moesten we niet ver zoeken (Hasseltse speculoos, cuberdons, babelutten, stoofvlees met frietjes,...) Maar wat de aankleding van de zaal en het spreekgestoelte betreft was het even zoeken. Tot iemand die recht van de zee kwam met het idee kwam om 'bloemen van papier' te maken. Het is een oud gebruik aan zee waarbij kinderen bloemen van papier maken en ze onder elkaar ruilen of verkopen voor schelpen. Er zijn zelfs stroken op het strand voorzien waar de bloemen geplaatst worden en het handeltje kan plaatsvinden. 
Na een oproep waren er verschillende vertellers bereid om mee te helpen knutselen: blommekes van papier, zoals dat in West-Vlaanderen heet. Het was een mooie kans om elkaar op een andere manier te ontmoeten. Meestal zien we elkaar bij vormingsmomenten of inspiratiedagen of wanneer je inspringt voor voor een verteller of een begeleider. Mooie momenten, mooie verhalen, levensverhalen en Godly Play verhalen. Na een tijd van Corona waar zo weinig live kon was dit echt een verademing. Het viel mij op hoe  de band sterker wordt als je samen aan iets werkt, als je deelt, als je ideeën samen legt en er nieuwe ideeën ontstaan.
Dit is meteen ook mijn wens voor het komende werkjaar: samen delen, ideeën samen leggen en samenwerken zodat we met z'n allen mogen groeien en onze eenheid Aleidis een mooi bloementapijt wordt.

Pastor Mariette

Blommeke van papier @ Mariette