dinsdag 23 augustus 2022

Olifant

Tegenwoordig ben ik fan van Fredrik Backman. Kent u die? Hij is een Zweedse schrijver, blogger en columnist. Hij heeft al een aantal romans geschreven die een geweldig succes hebben in meerdere taalgebieden. Zijn debuutroman, ‘Een man die Ove heet’ werd verfilmd in het Zweeds en kreeg een remake in het Engels. De volgende, ‘Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt’, is heel ontroerend. Nu ben ik eigenlijk geen groot romanlezer, maar Backman, die doet me iets. Hij schrijft boeiend. Hij moet een enorme fantasie hebben en toch ook veel mensenkennis. Hij beschrijft mensen en toestanden met alle absurditeit die ze soms in zich dragen, maar met diepgang en veel mededogen. Een lach en een traan, en altijd een sprankel hoop. En hij is zeker niet tegen het geloof, wat ook al eens deugd doet. Zopas heb ik nóg een boek van hem gelezen: ‘Angstige mensen’. Daaruit wil ik u een citaat meegeven. Niet omdat ik geen zin heb om zelf iets te schrijven, maar omdat het me getroffen heeft en me inspireert bij mijn inzet. En hopelijk u ook. Het stukje komt uit een gesprek van één van de hoofdpersonages, Jack, met zijn moeder die dominee is in de Zweedse Kerk en ziekenhuispastor.

“Op een avond vroeg Jack aan zijn moeder hoe ze het aankon om naast stervende mensen te zitten, in hun laatste uren, zonder dat ze hen kon redden. Zijn moeder gaf een zoen op zijn haar en zei: ’Hoe eet je een olifant, kerel?’ Hij antwoordde, als een kind dat dezelfde grap al tienduizend keer heeft gehoord: ‘Stukje voor stukje, mama’. Ze lachte weer net zo hard, voor de tienduizendste keer, zoals ouders doen. Daarna pakte ze zijn hand stevig vast en zei: ‘Wij kunnen die wereld niet veranderen, vaak kunnen we mensen niet eens veranderen. Alleen stukje voor stukje. Dus we helpen waar dat kan, kerel. We redden wie er te redden valt. We doen ons best. Daarna zoeken we een manier om onszelf wijs te maken dat het…genoeg is. Zodat we met onze mislukkingen kunnen leven zonder te verdrinken”.

Pastor Benno.

Afbeelding van André Santana AndreMS © pixabay