zondag 14 augustus 2022

Een hippe oma

Nee, nee, ik heb het niet over mezelf. Vandaag mocht ik een cadeaubon maken voor een vriendin die deze week 86 jaar wordt. We kennen elkaar al 43 jaar. In mijn gedachten durf ik haar wel mijn tweede moeder noemen. Ik vroeg haar zoon waarmee ik haar een plezier kon doen. Tot mijn verbazing zei hij: met een cadeaubon voor e-books !? Leest zij e-books? Ja hoor, deze zomer is ze met haar kleindochter naar Griekenland geweest en heeft daar de e-reader ontdekt. Sindsdien is ze weer volop beginnen lezen.
Dat maakt mij nu blij. Iemand die niet bij het oude blijft hangen maar nieuwe wegen uitprobeert en weer volop enthousiast wordt en er voor gaat. Dat maakt het leven alles behalve saai en eentonig.
Nieuwe wegen durven gaan... Ik dacht daarbij aan wat nieuw was voor mij de voorbije jaren: gebruik van van Zoom als communicatiemiddel of meewerken aan de opbouw van onze nieuwe pastorale eenheid Aleidis. Hoeveel nieuwe mensen heb ik hierdoor al ontmoet, hoeveel interessante vergaderingen meegemaakt, activiteiten georganiseerd. Het heeft mijn leven een stuk boeiender gemaakt.
Durven wij uit onze cocon komen, onze grenzen verleggen om zo meer leven aan het leven te geven? Ons leven en dat van anderen? Ongebaande wegen gaan, is dat ook niet Jezus boodschap als hij ons vraagt om Hem te volgen? Ik vraag het mij af.
O ja, heb jij ook een appje met 'De Bijbel' op je smartphone staan? Voor de stille momenten deze vakantie wanneer je wat tijd wilt nemen om naar binnen te kijken. Ik kan het je alleen maar aanraden. Je kan er zeker ongebaande wegen mee gaan.

Pastor Mariette