maandag 20 februari 2023

Het is ons gegeven, gratis en voor niets

Jezus, ik hou veel van jou.
Kom dan Jezus kom maar gauw.
Hou jij ook zoveel van mij?
Kom en maak me blij.

Er verscheen een glimlach op mijn gezicht toen ik zaterdag dat lied hoorde zingen. Zelf heb ik het tot vijf jaar geleden elke keer gebruikt in de kindernevendienst tijdens de gemeenschapsviering. Nu werd het gezongen door eerste communicanten die voor hun catechese naar de kapel in Vaalbeek gekomen waren voor de parabel van de zaaier. 

Er was eens iemand die zo'n wonderlijke dingen deed en zo'n verrassende dingen zei dat de mensen hem wilden volgen. Hij sprak hen over het Koninkrijk van God. Het was geen koninkrijk zoals zij dat kenden en daarom vroegen ze Hem op een keer: 'maar wat is dat Koninkrijk van God?'. En Hij zei: Het is met het Koninkrijk van God als met....

En dan vertelde hij een Parabel. Parabels vertellen ons wat belangrijk is om als Christen door het leven te gaan. Niet alleen over wat we moeten doen of laten, Parabels vertellen ons vooral ook over de Liefde van God. Over het geluk dat we zelf ondervinden als we de weg met God gaan. Een vreugde die je met niets kunt vergelijken. Hoe dikwijls mag ik  het meemaken dat ik na een viering, na een goed gesprek of wanneer ik bij iemand op bezoek ben geweest, als een ander mens naar buiten ga. Gewoon omdat ik gesterkt ben en mij voel als gedragen in Zijn armen. Hij was erbij.

Na het verhaal, de verwondering en de verwerking volgt er bij Godly Play het 'feest'. Maar voor we feesten gaan we eerst danken. We laten de keuze aan de kinderen op welke manier ze dat willen doen. Dit keer kozen ze voor bovenstaand lied. In dit lied vragen ze dat Jezus dicht bij hen zou komen. De Liefde komt van bovenaf, het wordt ons gegeven. Zo is dat met geloven, het wordt ons gegeven gratis en voor niets als wij er ons voor open stellen. 

Pastor Mariette