zaterdag 25 februari 2023

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 26 februari – 1ste zondag vasten A (Mt.4,1-11)

‘Jezus, bekoord in de woestijn’

Met dit evangelie doen we een stapje in de tijd, zou je kunnen zeggen. De vorige zondagen lazen we uit de Bergrede; Jezus was zijn openbaar leven begonnen, had leerlingen rond zich verzameld en trok al weldoende rond. Het evangelie van deze zondag speelt zich af na het doopsel van Jezus.
Jezus trok zich veertig dagen lang terug in de woestijn, een plaats bij uitstek om God te ontmoeten. Zo kon Hij nadenken over zijn levenskeuze. In de bijbel verwijst het getal veertig naar een ‘ommekeer’. Zo trok het volk van IsraĆ«l veertijd dagen door de woestijn alvorens het beloofde land te bereiken. Op het einde van die veertig dagen werd Jezus ‘door de duivel op de proef gesteld’. (Mt.4,3) De duivel laat Hem de alternatieven zien: rijkdom, aanzien, macht. Hoe aanlokkelijk ook de voorstellen, Jezus kiest resoluut voor zijn opdracht God en de mensen te dienen. ‘Toen zei Jezus hem: “Weg, satan; er staat geschreven: de Heer uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen.” ‘ (Mt.4,10)
Op deze eerste zondag van de veertigdagentijd worden we uitgenodigd om opnieuw te kiezen rond wie en wat ons leven draait. Wij gaan opnieuw op zoek naar onze bron, of naar de wegen die daartoe leiden. Op zoek gaan naar wat ons doet leven en groeien als mens, als gemeenschap. Veertig dagen jezelf de tijd gunnen om alles op een rijtje te zetten:  je levensstijl, je relaties met anderen, je engagementen, je waarden en idealen, je geloof. Is dit geen echte luxe?

Pastor Chris

Ik neem je mee naar de woestijn
– zegt God –
veertig dagen lang.
Misschien zal het je zwaar vallen,
zodat je aan jezelf begint te twijfelen.
Misschien zal je onzeker worden
over de goede bedoelingen
van de mensen rondom je,
of zal je je afvragen
of Ik nog wel van je hou.
Vertrouw dan op Mij,
net zoals Jezus!
Ik wil met je gaan,
doorheen de duisternis van de nacht
naar het licht van Pasen.
Ik wil je reisgezel zijn
en je laten ervaren
dat Ik woorden van liefde
in je hart fluister
en dat Ik je ‘nieuw leven’ geef!

Erwin Roosen


Verzoeking van Christus:
anoniem, uitgegeven door Claes Jansz. Visscher (II),
Amsterdam, 1585 en-of 1643 © wikimedia commons