dinsdag 21 februari 2023

Raar

‘Niets is raar, alleen maar bijzonder’ (BZN 18 februari 2023)

Hoe vaak nemen we het woordje ‘raar’ niet in de mond? Misschien wel vaak, denk ik. Of we denken het. Want wat vreemd is, wat afwijkt van wat we gewoon zijn beschouwen we dan als ‘raar’. Maar wat is normaal? Misschien zeg of doe ik ook wel rare dingen in de ogen van anderen. het zou kunnen dat ik verontwaardigd zou reageren wanneer mij daarop gewezen wordt. Maar als je ‘raar’ door ‘bijzonder’ vervangt, dan krijgt wat vreemd is, wat anders is een andere invulling. Dan krijgt je kijk op dingen en mensen een andere dimensie. Wie of wat bijzonder is, roept bewondering op! Je kijkt er niet op neer, maar je kijkt er naar op! Een wereld van verschil!
Diezelfde manier van kijken vind ik ook terug in dit gebed van Toon Hermans. Ik geef het je graag mee:

Kijk naar de mens en zie het wonder in hem.
Zie je het niet, kijk dan nog eens en nog eens en nog eens
en als je goed kijkt, kun je het wonder zien in hem.
Het beweegt, het spreekt, het kijkt, het luistert, het lacht
en het raakt je aan en het zegt iets over liefde.
Zoiets groots als een mens moet voorbestemd zijn
voor iets dat van een andere, hogere orde is dan het leven op aarde.
Kijk naar de mens en zie het wonder.’

Pastor Chris

© Pixabay